Skab en vision - derfor er det vigtigt

Indsendt .

Som leder er det din vigtigste opgave at hjælpe medarbejderne med at skabe og formulere en vision.

Et lys for enden af tunnelen, som medarbejderne tænder så meget på, at de bliver ustoppelige.

Et formål så stærkt, at medarbejderne flyver ud af sengen om morgenen og ikke kan vente med at komme i gang.

En mening og en mission fra hjertet, så at sige.

Du er med til, at medarbejderne får styr på deres kald. Ikke kun for medarbejdernes egen trivsels skyld – men også for, at de kan være med til at skabe vækst i virksomheden.

Det handler om medarbejdernes HVAD og HVORFOR.

Om retning og formål.

De færreste medarbejdere er helt klare på deres vision, formål, retning, kald, mission. Og de længes efter at få styr på og udleve deres vision og leve deres liv let og ubesværet. Båret af en naturlig og ustoppelig energi.

Det handler ikke så meget om HVORDAN. Hvordan medarbejderne gør sin vision til virkelighed, lever deres formål og er på deres mission – kan de godt selv finde ud af. Mange medarbejdere vil gerne have lederen på sidelinjen, mens de gør deres HVORDAN – til at støtte og inspirere dem på vejen – det giver god mening.

Men at vi som ledere i detaljen skal fortælle DEM, hvordan de skal gøre DERES vision, formål, mening, kald og mission til virkelighed – det giver ingen mening.

Efter at have arbejdet med over 1000 mennesker ved jeg af erfaring, at det for ledere gælder om at hjælpe medarbejderne med at få kontakt til deres indre ild og formål – og når først den kontakt er skabt, og medarbejderne føler sig i ét med eget kald og mission – så bliver de ustoppelige og naturligt i stand til at finde vejen til virkeliggørelsen af det alt sammen.

Lad mig illustrere…

Forestil dig, at din medarbejder står på jorden foran en klippevæg. Du og medarbejderen har fundet frem til, at medarbejderen skal op på toppen af klippen. Op på toppen af bjerget. I har kørt en proces omkring det – og der er ingen tvivl. Medarbejderens kald er toppen af det bjerg.

HVORDAN medarbejderen så kommer derop – det skal medarbejderen nok finde ud af.

Når medarbejderen kigger op fra sit udgangspunkt med begge ben på jorden, kan medarbejderen se, at klippevæggen 3 meter oppe går 2 meter ud. Så nede fra jorden kan man ikke se mere end 3 meter op, fordi klippefremspringet går de 2 meter ud. Hvad der gemmer sig på den anden side, er der ingen der ved.

Medarbejderen ved her og nu, hvad medarbejderen skal gøre for at komme op til klippefremspringet 3 meter oppe. Men medarbejderen kan ikke se, hvad der gemmer sig bag klippefremspringet. Om der bag klippefremspringet vil være måger der angriber, en slange der bider, mos der gør klippen glat eller lignende – det har medarbejderen for nuværende ingen anelse om.

Derfor gælder det bare om at komme af sted. At få udstyret på, klatreskoene på fødderne og hakken i hånden, og så bevæge sig de første 3 meter op. Og når så medarbejderen er nået derop, SÅ kan medarbejderen se, hvad næste træk er.

Medarbejderen vil således bestige bjerget – etape for etape – udfordring for udfordring – stykke for stykke – og til sidst nå toppen.

Det gælder også dig som leder

At du får styr på din vision.

HVORDAN du gør den til virkelighed er enkel:

Du kommer i gang. Du fejler og du justerer på dine handlinger, indtil det virker. Du handler igen, og du får succes. Du fortsætter det, du gjorde, netop fordi det virkede og var en succes. Du handler igen og fejler. Du justerer på det du gjorde, netop fordi du fejlede. Du handler igen og får succes. Og sådan fortsætter det.

Vision ➔ Action ➔ Justering ➔ Action ➔ Justering ➔ Action ➔ Justering = Læring og resultater

I denne proces er det afgørende at blive ved. Vedholdenhed er nøglen.

At blive ved uanset hvor hårdt og svært det opleves undervejs. Uanset antallet af fejl og skuffelser. At blive ved, indtil alle koder er knækket.

Hvilken vision lever du ud fra? Hvilket formål gør dig ustoppelig? Hvilken mission er du på? Hvad er dit kald?

Og hvordan bruger du din vision til at skabe de resultater og den succes, du drømmer om?