Den Autentiske Leder

Indsendt .

Den autentiske leder er den effektive leder.

Medarbejdere ønsker at følge ledere der evner og tør være sig selv.

Forudsætningen for at skabe og opbygge en vækstkultur uden filter – er det autentiske ledesesgrundlag.

Fordi autentisk ledelse handler om menneskelige værdier som ærlighed, ægthed, transparens, konsekvens, hjælpsomhed og den basalt vigtige “inviterende energi”. Og hvis ikke disse værdier er de bærende – så vil medarbejderne opleve og føle at deres arbejde, præstationer og samarbejde er baseret på “en uægte præmis”.

Som leder skal du sætte ind her

  1. Tilegn dig erfaring fra så forskellige miljøer og kulturer som muligt. Det udvikler din sociale og følelsesmæssige intelligens
  2. Arbejd på at øge din selvindsigt – løbende og altid
  3. Sig farvel til autopiloten der styrer mange menneskers reaktioner – og vær bevidst om hvordan du reagerer i forskellige situationer – bliv så afklaret med dig selv at du ikke mister besindelsen hvis du føler dig fornærmet, såret eller forsmået
  4. Omgiv dig med medarbejdere og mennesker generelt – der tør være ærlige og sige deres mening til dig – også om dig. Ellers ender rygklapperne med at bygge en piedestal til dig – som du så placerer dig selv på. Det er det modsatte af ægthed og ærlighed – og du udvikler dig ikke af folk der taler dig efter munden og som ved hvordan de skal polere dit ego
  5. Brug din humor fuldt ud – husk blot glimtet i øjet og at den skal komme fra hjertet
  6. Slå dine “sociale antenner” helt ud – og fang ALT hvad der sker blandt og i de mennesker der er omkring dig – i alle situationer
  7. Vær dig selv – ærlig, åben og inviterende

Du kan ikke blive autentisk ved at analysere dig selv eller udføre smarte tricks. Autenticitet handler om IKKE at gøre alle mulige tiltag og krumspring, men om at give slip, være ærlig og følge din MEDFØDTE energi i stedet for at handle på alle de TILLÆRTE holdninger og overbevisninger.

“Hvis en leder spiller en rolle, som ikke er et sandt udtryk for lederens autentiske jeg, vil medarbejderne før eller siden føle sig snydt”
Harvard Business Review